FLUORYZACJA 

INFORMACJA DLA UCZNIÓW I RODZICÓW UCZNIÓW KLAS I-VI 

Podczas nauki uczniów w szkole w klasach I-VI  wykonywane są zabiegi fluoryzacji zapobiegające demineralizacji szkliwa i powstawaniu zmian próchnicowych oraz zapobiegające chorobom jamy ustnej i przyzębia.

Ze względu na czas pandemii i trudności organizacyjne oraz nieobecność uczniów w szkole na zajęciach stacjonarnych w roku szkolnym 2020/2021 nie można było przeprowadzić zaplanowanych zabiegów.  Uczniowie klas I-III mieli wykonane zabiegi częściowo jednak uczniowie klas IV-VI w tym roku wcale nie wykonywali fluoryzacji.

 

Próchnica zębów należy do najczęściej występujących chorób przewlekłych na świecie. Na terenie naszego zamieszkania poziom fluoru w wodzie pitnej wodociągowej jest poniżej 1,0 mg/l co wskazuje na konieczność uzupełniania niedoborów poprzez podawanie preparatów fluoru w żywności i wodzie pitnej, stosując  zabiegi fluoryzacji w gabinetach stomatologicznych czy też w  nadzorowanym szczotkowaniu zębów preparatami fluorkowymi w szkole. Filarami w zapobieganiu próchnicy są higiena jamy ustnej, prawidłowe odżywianie z uwzględnieniem w diecie warzyw i owoców oraz produktów jak najmniej przetworzonych, stosowanie środków profilaktycznych zawierających fluor i regularne przeglądy stomatologiczne.

Zachęcam rodziców do nadzorowania czyszczenia higienicznego zębów przez dzieci w domu, regularnych wizyt profilaktycznych w gabinecie stomatologicznym w celu wyeliminowania ryzyka powstania próchnicy oraz wykonywania zabiegów profilaktycznych u swoich dzieci przy pomocy lekarza stomatologa.




Mamy różne metody szczotkowania zębów w zależności od wieku dziecka:

  • Metoda Fones jest to metoda okrężna, polegająca na ustawieniu szczoteczki pod kątem prostym do dziąsła i wykonywaniu okrężnych ruchów obrotowych. Metoda ta może być stosowana przez dzieci, jednak jej wadą jest fakt, iż podczas jej stosowania nie usuwa się płytki nazębnej z powierzchni stycznych zębów.
  • Metoda roll polega wyłącznie na wywijaniu szczotki ruchem obrotowo-wymiatającym. Jest to metoda ,,dziąsło-zęby”. Nie jest bardzo skuteczna w przypadku chorób przyzębia, ale jest mniej szkodliwa niż wszystkie inne proste sposoby szczotkowania zębów. 
  • Metoda Bass jest to metoda wibrująca, pozwalająca na skuteczne pozbywanie się płytki bakteryjnej z kieszonek dziąsłowych. Szczoteczkę ustawiamy pod kątem 45 stopni w okolicy szyjek zębów. Włókna szczoteczki skierowane są w kierunku korzeni. Następnie wykonujemy niewielkie poziome ruchy drgająco-wibrujące. Ruchy te nie powinny być zbyt mocne, gdyż grozi to obnażeniem korzeni. 

Nie istnieje jeden uniwersalny i najbardziej skuteczny sposób szczotkowania zębów. Każdy z nas boryka się z różnymi problemami jamy ustnej. Każda osoba ma też inne upodobania i preferencje oraz różne potrzeby higieniczne, które będą decydować o wyborze odpowiedniej metody. Odpowiednią technikę mycia zębów pomoże nam ustalić nasz lekarz stomatolog. Bardzo ważna jest ocena stanu dziąseł oraz ustawienia zębów. Odsłonięte szyjki zębowe, czy cofająca się linia dziąseł wyeliminują niektóre metody. Istotne jest także to, czy dana osoba ma stłoczone zęby, czy nie są wychylone lub czy są jakiekolwiek braki w uzębieniu. Bardzo ważne jest także określenie sprawności manualnej. Dla dzieci oraz osób z niepełnosprawnością rekomendowane są inne metody szczotkowania, niż dla osób dorosłych, którzy znają już niektóre techniki. O wyborze metody szczotkowania będzie decydował także fakt posiadania aparatu stałego, gdzie o higienę należy dbać podwójnie. Zamki na których aparat jest zamocowany są doskonałym skupiskiem dla bakterii i próchnicy.

Pielęgniarka szkolna 

Elżbieta Wojdyła-Łoin